OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Požiarny poriadok obce

 

POŽIARNY PORIADOK OBCE
Obecné zastupiteľstvo obce  Dubodiel v zmysle § 6 ods. 1 zákona č. 369/1990 Z.z. o obecnom 
zriadení a § 15 ods. 1 písm. d) zákona NR SR č. 314/2001 Z.z. o ochrane pred požiarmi v náväznosti 
na § 26 písm. a) vyhlášky MV SR č. 121/2002 Z.z. o požiarnej prevencii sa uznieslo na tomto 
všeobecne záväznom nariadení, ktorým sa vydáva „POŽIARNY PORIADOK OBCE“.
                                                                   
Článok 1
§ 1
Úvodné ustanovenie
 
1) Požiare, havária a iné mimoriadne udalosti spôsobujú straty na životoch, poškodenie zdravia 
i závažné škody na majetku a životnom prostredí. Preto je povinnosťou ústredných orgánov, 
obcí, právnických osôb, fyzických osôb  - podnikateľov a fyzických osôb požiarom, 
haváriám a iným mimoriadnym udalostiam predchádzať a v prípade ich vzniku prispieť na ich 
lokalizáciu, likvidáciu (zdolávanie).
 
2) Účelom  „POŽIARNEHO PORIADKU OBCE“  je stanoviť povinnosti  právnickým osobám, 
fyzickým osobám  - podnikateľom fyzickým osobám a orgánom obce, čím sa vytvoria 
podmienky pre účinnú ochranu života a zdravia fyzických osôb, majetku a životného 
prostredia pred požiarmi, haváriami, živelnými pohromami a inými mimoriadnymi udalosťami.
 
3) Orgány obce, právnické osoby, fyzické osoby  - podnikatelia a fyzické osoby
zabezpečujú plnenie povinnosti vyplývajúcich pre nich zo zákona  NR SR č. 314/2001 Z.z. 
o ochrane pred požiarmi a predpisov vydaných na jeho základe (zoznam predpisov v prílohe 
č. 1), z iných predpisov upravujúcich povinnosti na úseku ochrany pred požiarmi a všeobecne 
záväzných nariadení obce na úseku ochrany pred požiarmi, ktorým je  „POŽIARNY 
PORIADOK OBCE“. Zabezpečovanie úloh na úseku ochrany pred požiarmi je neoddeliteľnou 
súčasťou riadiacej, hospodárskej alebo inej základnej činnosti.
 
4) Fyzické osoby zabezpečujú plnenie povinnosti na úseku ochrany pred požiarmi vlastnými 
organizačnými, technickými, ekonomickými a inými opatreniami. Povinnosťou je vykonávať 
predovšetkým opatrenia vyplývajúce z predpisov o ochrane pred požiarmi, ako aj plniť 
opatrenia uložené orgánmi obce na odstránenie zistených nedostatkov.
 
5) Obec plní svoje úlohy na úseku ochrany pred požiarmi v podmienkach bezprostredného styku 
s obyvateľmi, ako aj s dobrovoľnými občianskymi združeniami pri zabezpečovaní vykonávania 
preventívnych protipožiarnych kontrol, preventívno-výchovnom pôsobení, ale aj pri odbornej 
príprave členov obecného hasičského zboru. Pri zabezpečovaní úloh na úseku ochrany pred 
požiarmi spolupracuje s orgánmi štátu na úseku ochrany pred požiarmi, najmä s Okresným 
riaditeľstvom Hasičského a Záchranného zboru v Trenčíne.
                                                                       § 2
                                                                    Obec
Povinnosťou obce na úseku ochrany pred požiarmi je:
1) podieľať sa v rozsahu svojej pôsobnosti na vytváranie podmienok na plnenie úloh ochrany 
pred požiarmi u právnických osôb, ktoré zriadila,
2) zriadiť obecný hasičský zbor na zdolávanie požiarov a vykonávanie záchranných prác pri 
živelných pohromách a iných mimoriadnych udalostiach, udržiavať jeho akcieschopnosť 
a zabezpečovať jeho materiálno-technické vybavenie,
3) zabezpečovať odbornú prípravu členov – zamestnancov obecného hasičského zboru,
4) vypracovať, viesť a udržiavať dokumentáciu ochrany pred požiarmi obce,
5) zabezpečiť údržbu hasičskej zbrojnice, zabezpečiť zdroje vody na hasenie požiarov 
a udržiavať ich v použiteľnom stave,
6) zriadiť ohlasovňu požiarov a ďalšie miesta, odkiaľ možno ohlásiť vzniknutý požiar alebo 
mimoriadnu udalosť,7) označovať a trvalo udržiavať  voľné nástupné plochy a príjazdové cesty, ktoré sú súčasťou 
zasahových ciest, na vykonanie hasiaceho zásahu hasičských jednotiek (lokalizáciu, likvidáciu 
požiaru),
8) plniť úlohy právnickej osoby a podnikajúcej fyzickej osoby v zmysle platnej právnej úpravy 
v oblasti ochrany pred požiarmi vo vzťahu k vlastnému majetku,
9) vykonávať preventívno-výchovnú činnosť.
Obec vykonáva štátnu správu na úseku ochrany pred požiarmi vo svojom územnom obvode 
v rozsahu:
1) vykonáva preventívne protipožiarne kontroly,
2) rozhodnutím ukladá opatrenia na odstránenie nedostatkov, ktoré môžu viesť k vzniku požiaru 
alebo k sťaženiu záchrany osôb a majetku a kontroluje plnenie týchto opatrení,
3) rozhoduje o vylúčení veci z používania,
4) určuje veliteľa zásahu.
Účelom preventívnych protipožiarnych kontrol je dodržiavanie povinnosti ustanovených 
zákonom o ochrane pred požiarmi:
1) v objektoch právnickej osoby a fyzickej osoby  - podnikateľa, v ktorých nevykonáva štátny 
požiarny dozor Okresné riaditeľstvo hasičského a záchranného zboru,
2) v rodinných domoch okrem bytov, obytných domov okrem bytov a v iných stavbách vo 
vlastníctve alebo v užívaní fyzických osôb.
Pri plnení úloh na úseku ochrany pred požiarmi obec spolupracuje s dobrovoľným občianskym 
združením na úseku protipožiarnej ochrany.
Článok 2
Úlohy orgánov obce a osôb poverených zabezpečovaním ochrany pred požiarmi v obci a jej 
miestnych častiach
  
§ 3
Obecné zastupiteľstvo
Pri zabezpečovaní ochrany pred požiarmi v obci plní obecné zastupiteľstvo nasledovné úlohy:
1) schvaľuje preventivára požiarnej ochrany obce a veliteľa „Obecného hasičského zboru“,
2) schvaľuje vedúceho protipožiarnej hliadky obce a vedúcich kontrolných skupín,
3) zriaďuje „Obecný hasičský zbor“ a určuje mu náplň práce,
4) spravuje „Obecný hasičský zbor“, počet členov a jeho materiálno-technické vybavenie určuje 
obec po prerokovaní s Okresným riaditeľstvom Hasičského a záchranného zboru, pričom 
prihliada najmä na nebezpečenstvo vzniku požiaru alebo inej mimoriadnej udalosti v obci,
5) vymenúva a odvoláva veliteľa „Obecného hasičského zboru“ po schválení Okresným 
riaditeľstvom Hasičského a záchranného zboru spravidla na návrh Dobrovoľnej požiarnej 
ochrany,
6) rozhoduje o zvýšení akcieschopnosti a skvalitnení činnosti„Obecného hasičského zboru“  
prípadným zaradením nevyhnutného počtu osôb v ňom vykonávajúcich túto službu ako svoje 
povolanie,
7) zriaďuje protipožiarnu hliadku obce,
8) schvaľuje zriadenie a umiestnenie potrebného počtu ohlasovní požiarov v obcí,
9) rozhoduje o zriadení spoločnej hasičskej jednotky pre viaceré obce, alebo právnické osoby,
10) prerokúva správy o stave a plnení úloh ochrany pred požiarmi v obci a prijíma opatrenia na 
skvalitnenie činnosti v tejto oblasti,
11) zabezpečuje v rozpočte finančné prostriedky na vykrytie nákladov spojených so 
zabezpečovaním úloh na úseku ochrany pred požiarmi. Náklady sa týkajú: obstarávanie hasičskej techniky, technických a vecných prostriedkov ochrany pred 
požiarmi,
 vykonávanie údržby, opráv a kontrol hasičskej techniky, technických a vecných 
prostriedkov ochrany pred požiarmi,
 uhrádzanie miest pre preventivára požiarnej ochrany obce, členov kontrolných skupín, 
veliteľa a členov „Obecného hasičského zboru“ ako aj ďalších funkcionárov, ktorí sa 
zúčastňujú zákonom stanovenej odbornej prípravy, overenia odbornej spôsobilosti 
a zásahovej činnosti pri požiaroch, haváriách, živelných pohromách a iných 
mimoriadnych udalostiach,
 uhrádzanie výdavkov spojených s účasťou „Obecného hasičského zboru“ na 
previerkach pripravenosti a previerkových cvičeniach,
 uhrádzanie výdavkov spojených s prevádzkou a údržbou hasičskej stanice resp. 
hasičskej zbrojnice.
12) schvaľuje „POŽIARNY PORIADOK OBCE“ a iné všeobecne záväzné nariadenia obce 
v oblasti ochrany pred požiarmi.
§4
Starosta obce
Pri zabezpečovaní ochrany pred požiarmi v obci plní starosta obce najmä tieto úlohy:
1) schvaľuje plán preventívnych protipožiarnych kontrol,
2) schvaľuje plán odbornej prípravy členov „Obecného hasičského zboru“,
3) rozhoduje o účasti „Obecného hasičského zboru“ na previerkach pripravenosti,
4) rozhoduje o vykonaní previerkového cvičenia,
5) schvaľuje písomnú prípravu na vykonanie previerkového cvičenia,
6) požiada vlastníka, správcu alebo užívateľa nehnuteľnosti o vstup na nehnuteľnosť za 
účelom vykonania cvičenia hasičskej jednotky „Obecného hasičského zboru“,
7) rozhoduje o uložení povinnosti poskytnúť osobnú alebo vecnú pomoc pri rozsiahlych 
požiaroch, haváriách, živelných pohromách a iných mimoriadnych udalostiach,
8) poskytuje pomoc na základe príkazu Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného 
zboru k zamedzeniu pôsobenia alebo k odstráneniu mimoriadnej udalosti,
9) rozhoduje o vylúčení vecí z používania a vydáva opätovný písomný súhlas na používanie 
vylúčenej veci z používania (až po odstránení nedostatkov),
10) rozhoduje o uložení pokuty právnickej osobe, ktorá porušila všeobecne záväzné 
nariadenie obce „Požiarny poriadok obce“, alebo nesplnila v stanovenej lehote bez 
vážneho dôvodu povinnosť uloženú starostom obce poskytnúť osobnú alebo vecnú 
pomoc pri  odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo inej mimoriadnej udalosti,
11) rozhoduje o vysporiadaní priestupku na úseku ochrany pred požiarmi,
12) rozhoduje o podaní návrhu príslušnému Okresnému riaditeľstvu Hasičského 
a záchranného zboru vydať rozhodnutie o zastavení prevádzky,
13) prerokúva s príslušným Okresným riaditeľstvom Hasičského a záchranného zboru:
 Návrh na zriadenie protipožiarnej hliadky obce namiesto „Obecného hasičského 
zboru“.
 Návrh na vymenovanie veliteľa „Obecného hasičského zboru“.
 Návrh dohody s právnickou osobou o zriadení spoločnej ohlasovne požiarov.
 Návrh dohody na zriadenie spoločnej hasičskej jednotky pre viaceré obce, alebo 
právnické osoby.
14) spolupracuje s funkcionármi Dobrovoľnej požiarnej ochrany SR pri zabezpečovaní úloh 
obce v oblasti ochrany pred požiarmi,
15) konzultuje s príslušným Okresným riaditeľstvom Hasičského a záchranného zboru otázky 
aplikácie ustanovení zákona o ochrane pred požiarmi a jeho vykonávacích predpisov.
§ 5
Obecný úradPri zabezpečovaní ochrany pred požiarmi v obci plní obecný úrad tieto úlohy:
1) písomne vyhotovuje „Požiarny poriadok obce“,
2) písomne vyhotovuje plán preventívnych protipožiarnych kontrol,
3) písomne vyhotovuje plány odbornej prípravy členov „Obecného hasičského zboru“,
4) vyhotovuje písomné poverenia pre členov kontrolných skupín obce,
5) vyhotovuje menovacie dekréty pre preventivára požiarnej ochrany obce, vedúceho 
protipožiarnej hliadky, veliteľa, strojníkov a členov „Obecného hasičského zboru“,
6) pri prejednávaní správ a informácii na úseku ochrany pred požiarmi pozýva funkcionárov 
protipožiarnej ochrany na zasadnutie orgánov obce,
7) oznamuje právnickým osobám, fyzickým osobám - podnikateľom a fyzickým osobám termíny 
vykonania preventívnych protipožiarnych kontrol,
8) zabezpečuje účasť veliteľa a strojníkov „Obecného hasičského zboru“, ako aj preventivára 
požiarnej ochrany obce na odbornej príprave, overenie odbornej spôsobilosti, školeniach 
a poradách, ktoré organizujú orgány štátnej správy na úseku ochrany pred požiarmi,
9) zabezpečuje vykonanie a vyhodnotenie preventívnych protipožiarnych kontrol,
10) žiada vlastníka, správcu alebo užívateľa o súhlas s organizovaním cvičenia hasičskej jednotky 
na jeho nehnuteľnosti,
11) vyhotovuje rozhodnutie o vylúčení veci z používania,
12) vyhotovuje oznámenie pre príslušné Okresné riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru 
o podozrení zo spáchania priestupku na úseku ochrany pred požiarmi,
13) vyhotovuje návrh pre príslušné Okresné riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru na 
vydanie rozhodnutia o zastavení prevádzky,
14) zriaďuje ohlasovne požiarov v obci,
15) plní úlohy súvisiace s činnosťou ohlasovne požiarov,
16) oznamuje bezodkladne príslušnému Okresnému riaditeľstvu Hasičského a záchranného zboru 
každý požiar, ktorí vznikol na území obce,
17) podieľa sa na preventívno-výchovnej činnosti v obci,
18) zodpovedá za spracovanie, vedenie a uloženie dokumentácie obce o ochrane pred požiarmi,
19) poskytuje potrebné informácie a údaje pre evidencie vedené orgánmi štátu v oblasti ochrany 
pred požiarmi,
20) vedie evidenciu majetku obce, ktorý je v užívaní „Obecného hasičského zboru“ a vykonáva 
jeho inventarizáciu,
21) požaduje od orgánov štátu na úseku ochrany pred požiarmi evidencie, ktoré sú potrebné pre 
prácu orgánov obce,
22) administratívne zabezpečuje poistenie hasičskej techniky a poistenie členov „Obecného 
hasičského zboru“,
23) zabezpečuje v servisných organizáciách kontroly, údržbu a opravy hasičskej techniky a iných 
vecných prostriedkov ochrany pred požiarmi,
24) požaduje, resp. zabezpečuje od správcu vodovodu, vykonanie predpísaných kontrol 
a odstránenie porúch na požiarnych vodovodoch (hydrantoch),
25) zabezpečuje účasť zamestnancov obecného  úradu a poslancov na poradách a školeniach 
organizovaných orgánmi štátnej správy na úseku ochrany pred požiarmi.
§ 6
Obecný hasičský zbor
Obecný hasičský zbor na území obce plní úlohy so zdolávaním požiarov a vykonávaním 
záchranných prác pri živelných pohromách a iných mimoriadnych udalostiach. 
Pri zabezpečovaní ochrany pred požiarmi „Obecný hasičský zbor“ plní tieto úlohy:
1) zdoláva požiare a vykonáva záchranu osôb ohrozených požiarom,
2) podieľa sa na záchrane zvierat a majetku ohrozených požiarom,
3) vykonáva záchranné práce pri živelných pohromách a mimoriadnych udalostiach,
4) vykonáva v určenom rozsahu odbornú prípravu svojich členov a zamestnancov 
a zúčastňuje sa overovania spôsobilosti,
5) zabezpečuje akcieschopnosť hasičskej techniky a vecných prostriedkov ochrany pred 
požiarmi v obci,6) vedie dokumentáciu o svojej činnosti.
§ 7
Kontrolné skupiny obce
Pri vykonávaní preventívnych protipožiarnych kontrol kontrolné skupiny obce preverujú dodržiavanie 
osobitných predpisov na úseku ochrany pred požiarmi, a to najmä:
1) dokumentáciu ochrany pred požiarmi,
2) vykonávanie školenia a odbornej prípravy o ochrane pred požiarmi,
3) stav prístupových ciest k rozvodným zariadeniam elektrickej energie, plynu, vody, stav 
únikových ciest a ich označenie, stav nástupných plôch a pod,
4) skladovanie horľavých látok (plynných, kvapalných, pevných),
5) umiestnenie a inštaláciu tepelných, elektrických, elektrotepelných, plynových a iných 
spotrebičov,
6) vybavenie objektov prenosnými a pojazdnými hasiacimi prístrojmi a inými vecnými 
prostriedkami ochrany pred požiarmi (požiarne technické zariadenia  – požiarne uzávery, 
elektrická požiarna signalizácia, stabilné hasiace zariadenie a pod.).
Súčasťou preventívnych protipožiarnych kontrol je tiež oboznamovanie vlastníkov objektov alebo 
iných osôb s požiadavkami na ochranu pred požiarmi a poskytovanie odbornej pomoci.
Ak pri vykonávaní preventívnych protipožiarnych kontrol vzniknú pochybnosti o bezchybnom stave 
komínov, rozvodov elektrickej energie a plynu z hľadiska protipožiarnej bezpečnosti, kontrolná skupina 
obce navrhne, aby obec požiadala príslušné odborné orgány alebo odborné spôsobilé osoby 
o preverenie ich stavu.
§ 8
Protipožiarna asistenčná hliadka obce
Protipožiarna asistenčná hliadka obce sa zriaďuje:
 V čase zvýšeného nebezpečenstva vzniku požiaru.
Čas zvýšeného nebezpečenstva vzniku požiaru je jarné obdobie a obdobie dlhotrvajúceho 
suchého a teplého počasia.
 Pri činnostiach so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiarov.
Činnosti so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru sú činnosti, ktoré vytvárajú zvýšené 
riziko možnosti vzniku požiaru pri výrobe, spracúvaní, používaní alebo pri skladovaní 
horľavých látok. K týmto činnostiam patrí najmä:
 prevádzkovanie, odstavovanie a spúšťanie výroby v technologických zariadeniach 
obsahujúcich horľavé látky,
 údržba a opravy technických a technologických zariadení obsahujúcich horľavé látky 
a odstraňovanie ich poruchových stavov,
 zváranie, tepelné delenie a ďalšie spôsoby spracúvania kovov, pri ktorých sa používa 
zváracie, brúsiace alebo iskriace zariadenie nezávisle od stupňa automatizácie na 
miestach s možnosťou vzniku požiaru alebo výbuchu,
 lepenie horľavých podlahových a strešných krytín, obkladov stien a stropov pomocou 
ohňa, elektrotepelných spotrebičov a zariadení alebo horľavých lepidiel a 
odstraňovanie starých náterov pomocou tepelných spotrebičov a zariadení,
 nevyhnutná manipulácia s otvoreným ohňom na miestach s možnosťou vzniku 
požiaru,
 spaľovanie horľavých látok a odpadov na voľnom priestranstve,
 zber obilnín, ich pozberová úprava a skladovanie objemových krmovín a slamy.
 Pri podujatiach, na ktorých sa zúčastňuje väčší počet osôb.
Opatrenia pri podujatiach, na ktorých sa zúčastňuje väčší počet osôb: podujatie, na ktorom sa zúčastňuje väčší počet osôb, môže sa uskutočniť len 
v objektoch a na miestach, ktoré sú na tieto účely určené a ktoré spĺňajú podmienky 
zabezpečenia ochrany pred požiarmi najmä z hľadiska záchrany osôb pri požiari,
 usporiadať verejne prístupné podujatie v iných objektoch možno len na základe 
spracovaného písomného návrhu opatrení, ktoré posúdi okresné riaditeľstvo,
 na podujatí, na ktorom sa zúčastňuje väčší počet osôb, zriaďuje sa protipožiarna 
asistenčná hliadka. Protipožiarnu asistenčnú hliadku zriaďuje usporiadateľ podujatia, 
ak sa s vlastníkom objektu, kde sa má podujatie konať, nedohodne písomne inak.
 Väčší počet osôb je viac ako
- 500 osôb sústredených v nekrytých inžinierskych stavbách, napríklad v nekrytých 
športových ihriskách a amfiteátroch,
-   300 osôb sústredených v prvom nadzemnom podlaží objektu,
- 200 osôb sústredených v druhom podlaží alebo v každom ďalšom nadzemnom 
podlaží objektu,
-  100 osôb sústredených v podzemnom podlaží objektu.
Protipožiarna asistenčná hliadka:
 dozerá na dodržiavanie opatrení určených na zamedzenie vzniku požiaru,
 vykonáva nevyhnutné opatrenia pri vzniku požiaru, najmä záchranu ohrozených osôb, 
privolanie pomoci, zdolávanie požiaru, a opatrenia na zamedzenie jeho šírenia, 
predovšetkým zatvorenie požiarnych uzáverov, prívodov horľavých látok a vypnutie 
elektrického prúdu.
Členovia protipožiarnej asistenčnej hliadky najmä:
 oboznamujú sa s charakterom činnosti alebo s charakterom zabezpečovaného podujatia,
 oboznamujú sa s objektom a so súvisiacimi opatreniami na zabezpečenie ochrany pred 
požiarmi,
 kontrolujú dodržiavanie predpisov upravujúcich zásady protipožiarnej bezpečnosti objektu 
alebo vykonávanej činnosti,
 vykonávajú obhliadky daných priestorov, kde sa podujatie alebo činnosť uskutočňujú, a to 
pred začatím podujatia alebo činnosti, v ich priebehu a po ich skončení po určenú dobu,
 preverujú pred začatím činnosti alebo podujatia, či boli splnené určené opatrenia na 
zabezpečenie ochrany pred požiarmi,
 upozorňujú ihneď vedúceho pracoviska alebo organizátora podujatia v prípade 
bezprostredného nebezpečenstva vzniku požiaru alebo hroziaceho znemožnenia 
záchrany osôb.
Protipožiarnu asistenčnú hliadku zriadi obec z osôb, ktoré majú potrebné predpoklady na plnenie 
stanovených úloh. Počet členov bude určený so zreteľom na úlohy, ktoré má plniť, pred začiatkom 
podujatia. Ak sa bude skladať z dvoch alebo viacerých členov obec určí jej vedúceho.
Členovia protipožiarnej asistenčnej hliadky zriadených pri podujatiach, na ktorých sa zúčastňuje väčší 
počet osôb, budú označení na viditeľnej časti odevu nápisom „PROTIPOŽIARNA HLIADKA“.
Členovia protipožiarnej asistenčnej hliadky nebudú poverení inými úlohami ani výkonom činnosti, ktoré 
nesúvisia s plnením ich úloh.
§ 9
Preventivár požiarnej ochrany obce
Obec zabezpečuje prostredníctvom preventivára požiarnej ochrany obce plnenie týchto povinnosti:
1) organizuje a vyhodnocuje preventívne protipožiarne kontroly v obci,
2) školenie kontrolných skupín obce,
3) vypracovanie dokumentácie ochrany pred požiarmi obce,
4) vykonávanie preventívno-výchovnej činnosti v obci.
§ 10Veliteľ obecného hasičského zboru
Pri zabezpečovaní ochrany pred požiarmi veliteľ plní tieto úlohy:
1) zodpovedá za pripravenosť a akcieschopnosť „Obecného hasičského zboru“,
2) organizuje vykonávanie údržby a ošetrovania hasičskej techniky, výstroja a výzbroje, 
hasičskej zbrojnice a vodných zdrojov,
3) požaduje finančné prostriedky pre účely ochrany pred požiarmi pri zostavovaní rozpočtu obce 
na príslušný rok,
4) podieľa sa na príprave a pripomienkovaní všeobecne záväzných nariadení obce na úseku 
ochrany pred požiarmi,
5) zúčastňuje sa na rokovaní obce, kde predkladá správy a rozbory o akcieschopnosti 
a pripravenosti „Obecného hasičského zboru“ a jeho materiálno-technickom vybavení,
6) spracúva plány odbornej prípravy „Obecného hasičského zboru“ na výcvikový rok,
7) zabezpečuje odbornú prípravu členov „Obecného hasičského zboru“,
8) vedie dokumentáciu o odbornej príprave a činnosti „Obecného hasičského zboru“,
9) zabezpečuje účasť „Obecného hasičského zboru“ na previerkach pripravenosti,
10) zúčastňuje sa odbornej prípravy a overenia odbornej spôsobilosti,
11) zoznamuje sa s požiarno-bezpečnostnou situáciou v hasebnom obvode,
12) na mieste zásahu, ako veliteľ zásahu zabezpečuje najmä:
 vykonávanie nepretržitého prieskumu,
 určovanie hlavného smeru a spôsobu zásahovej činnosti,
 zodpovedá za organizáciu činnosti hasičských jednotiek a za využitie ich vecných 
prostriedkov na mieste zásahu a kontrolu dodržiavania zásad bezpečnosti a ochrany 
zdravia pri práci,
 dodržiava zásady prednostného velenia  – veliteľ zásahu z „Obecného hasičského 
zboru“ má prednosť pred veliteľom zásahu zo „Závodného hasičského zboru“ (okrem 
prípadu ak je požiar v objektoch zriaďovateľa „Závodného hasičského zboru“) 
prípadne pri zásahu dvoch alebo viac hasičských jednotiek je povinný prevziať velenie 
veliteľa zásahu z miestnej príslušnej hasičskej jednotky,
 môže nariadiť v súvislosti so zdolávaním požiaru alebo pri cvičení hasičskej jednotky, 
aby sa z miesta zásahu vzdialili osoby, ktorých prítomnosť nie je potrebná, alebo aby 
sa podriadili iným obmedzeniam nevyhnutným na vykonanie zásahu.
 zriaďuje riadiaci štáb pri zásahoch s nasadením veľkého počtu síl a prostriedkov 
hasičských jednotiek,
 môže vyzvať fyzickú osobu, ktorá porušila predpisy o ochrane pred požiarmi, aby 
preukázala svoju totožnosť, ak ju nepreukáže hodnoverne, je oprávnený predviesť 
túto fyzickú osobu na útvar Policajného zboru, pričom táto fyzická osoba je povinná 
predvedenie strpieť,
 odvolanie hasičov z miesta zásahu, ktorí si nesplnili určené úlohy alebo nie sú 
spôsobilí na ich plnenie,
 vykonanie obhliadky miesta zásahu po ukončení zásahu, odovzdanie a určenie 
nevyhnutných opatrení,
 spracovanie správy o zásahu.
Článok 3
Povinnosti na úseku ochrany pred požiarmi
  
§ 11
Povinnosti fyzických osôb
Fyzická osoba je povinná:
1) konať tak, aby nedošlo k vzniku požiarov pri prevádzkovaní palivových spotrebičov, 
elektrotepelných spotrebičov, zariadení ústredného vykurovania a iných spotrebičov, pri 
skladovaní, ukladaní a pri používaní horľavých látok a pri manipulácii s otvoreným ohňom, 
2) dodržiavať vyznačené zákazy a plniť príkazy a pokyny týkajúce sa ochrany pred požiarmi,3) obstarávať a udržiavať v akcieschopnom stave hasiace prístroje, hasiace látky, protipožiarne 
uzávery a požiarne vodovody a iné vecné prostriedky na ochranu pred požiarmi, ak sú  pre 
dané objekty určené,  
4) umožniť kontrolným skupinám vykonávať v rodinných domoch okrem bytov a v iných stavbách 
okrem bytov vo vlastníctve alebo užívaní fyzických osôb preventívne protipožiarne kontroly a 
odstrániť zistené nedostatky,
5) dodržiavať zásady  protipožiarnej bezpečnosti pri činnostiach spojených so zvýšeným 
nebezpečenstvom vzniku požiaru alebo v čase zvýšeného nebezpečenstva vzniku požiaru,
6) strpieť umiestnenie signalizačného alebo poplachového zariadenia slúžiaceho na účely 
ochrany pred požiarmi za primeranú náhradu: ustanovenia osobitných predpisov o náhrade 
škody týmto nie sú dotknuté,
7) oznámiť bez zbytočného odkladu príslušnému okresnému riaditeľstvu hasičského a 
záchranného zboru požiar, ktorý vznikol v objektoch, priestoroch alebo na veciach  v jej 
vlastníctve alebo užívaní,
8) zabezpečovať pravidelné čistenie komínov a vykonávanie kontroly komínov v jej objektoch 
alebo priestoroch, ktoré má vo vlastníctve alebo užívaní, osobou s odbornou spôsobilosťou,
9) zabezpečiť odborné preskúšanie komínov pred  pripojením spotrebiča na komín, zmenou 
lokálneho spotrebiča palív na ústredný alebo etážový zdroj tepla, pred zmenou druhu paliva 
alebo po stavebných úpravách na telese komína,
10) umožniť orgánom štátneho požiarneho dozoru vykonanie potrebných úkonov pri zisťovaní 
príčin vzniku požiarov
11) zabezpečovať plnenie opatrení v súvislosti s ochranou lesov pred požiarmi, ktoré sú v jej 
vlastníctve, správe alebo v užívaní.  
Fyzická osoba nesmie:
1) fajčiť alebo používať otvorený plameň na miestach so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku 
požiaru,
2) vypaľovať porasty bylín, kríkov a stromov,
3) zakladať oheň v priestoroch alebo na miestach, kde môže dôjsť k jeho rozšíreniu,
4) vykonávať činnosti, na ktorých výkon nemá osobitné oprávnenie alebo odbornú spôsobilosť, 
ktoré sa z hľadiska protipožiarnej bezpečnosti vyžadujú na ich vykonávanie podľa osobitných 
predpisov,
5) poškodzovať, zneužívať alebo sťažovať prístup k požiarno-technickým zariadeniam, 
požiarnym vodovodom alebo vecným prostriedkom na ochranu pred požiarmi a k uzáverom 
rozvodných zariadení, najmä elektrickej energie, plynu alebo vody,
6) vyvolať bezdôvodne požiarny poplach, privolať bezdôvodne hasičskú jednotku alebo zneužiť 
linku tiesňového volania. 
7)
§ 12
Povinnosti právnických osôb a fyzických osôb - podnikateľov
Právnická osoba a fyzická osoba - podnikateľ sú povinné dodržiavať ustanovenia vyplývajúce 
z platnej právnej úpravy o ochrane pred požiarmi, ktoré sa jej špecifický dotýkajú.
  
§ 13
Pomoc pri zdolávaní požiarov
Každý  je povinný v súvislosti so zdolávaním požiaru:
1) vykonávať nevyhnutné opatrenia na záchranu ohrozených osôb, uhasiť požiar, ak je to 
možné, alebo vykonať nevyhnutné opatrenia na zamedzenie jeho šírenia,
2) ohlásiť bez zbytočného odkladu na určenom mieste zistený požiar, alebo zabezpečiť jeho 
uhasenie,
3) poskytnúť hasičskej jednotke osobnú pomoc na výzvu veliteľa zásahu, veliteľa hasičskej  
jednotky  alebo  obce,
4) na výzvu  veliteľa  zásahu, veliteľa hasičskej jednotky, okresného  riaditeľstva  hasičského a 
záchranného zboru, alebo  obce poskytnúť dopravné prostriedky, zdroje vody na hasenie 
požiarov, spojovacie prostriedky a iné vecné prostriedky na zdolávanie požiarov,5) vlastník, správca alebo užívateľ nehnuteľnosti je povinný umožniť vstup na nehnuteľnosť na 
vykonanie opatrení nevyhnutných na zdolanie požiaru, alebo  na zamedzenie jeho šírenia, 
prípadne na vykonanie iných záchranných prác, najmä vypratať alebo strpieť vypratanie 
pozemku, odstrániť alebo strpieť odstránenie stavieb, ich častí alebo porastov,  o potrebe a 
rozsahu týchto opatrení rozhoduje veliteľ zásahu,
6) ak je to nevyhnutné na účely cvičenia hasičskej jednotky, vstup na nehnuteľnosť je možný len 
so súhlasom vlastníka, správcu alebo užívateľa nehnuteľnosti, 
7) ak sú s poskytnutím pomoci spojené výdavky, patrí tomu, kto pomoc poskytol, náhrada týchto
výdavkov.
§ 14
Organizácia podujatí, na ktorých sa zúčastňuje väčší počet osôb
 Dodržať ustanovenia § 8 tohto „POŽIARNEHO PORIADKU OBCE“.
 Povinnosti usporiadateľov podujatí, kde sa zúčastňuje väčší počet osôb
1) v prípadoch určených starostom obce, najmä pri podujatiach, na ktorých sa 
zúčastňuje väčší počet osôb, zriaďujú ich organizátori protipožiarne asistenčné 
hliadky a vybavujú ich potrebnými vecnými prostriedkami požiarnej ochrany,
2) ak usporiadateľ uskutočňuje podujatie, na ktorom sa zúčastňuje väčší počet osôb 
v objektoch inej právnickej osoby, zriaďuje protipožiarnu asistenčnú hliadku obec, ak 
sa s vlastníkom (užívateľom, správcom) nedohodne inak,
3) podujatie, na ktorých sa zúčastňuje väčší počet osôb môže organizátor uskutočniť len 
na miestach, ktoré spĺňajú podmienky protipožiarnej ochrany, najmä z hľadiska 
evakuácie osôb pri požiari.
  
§ 15
Úlohy obce v čase zvýšeného nebezpečenstva vzniku požiaru
Obec zriaďuje protipožiarne asistenčné hliadky v čase zvýšeného nebezpečenstva vzniku požiaru 
a podľa potreby ustanovuje stálu pohotovostnú službu.
Článok 4
§ 16
Spôsob trvalého zabezpečenia ochrany pred požiarmi
Nepretržité zabezpečenie ochrany pred požiarmi v obci a v jej obecných častiach zabezpečuje 
protipožiarna hliadka obce.
V prípade ohlásenia požiaru v niektorých z uvedených ohlasovní požiarov zasahuje podľa potreby 
protipožiarna hliadka obce, Okresný Hasičský a záchranný zbor a hasičské jednotky zvolané podľa 
požiarneho poplachového plánu okresu. 
Článok 5
Početný stav a vybavenie obecného hasičského zboru
  § 17
Početný stav Obecného hasičského zboru
Pri určovaní počtu členov Obecného hasičského zboru a jeho materiálno-technickom vybavení obec 
prihliadala najmä na :
1) veľkosť obce, zastavanosť územia, prírodné podmienky v obci, na prístupnosť v zimnom 
období, stav pozemných komunikácií a ohrozenie obce povodňami,2) na druh a kapacitu zdrojov vody na hasenie požiarov, 
3) na potrebu rôznych druhov hasiacich látok,
4) na charakter požiarneho nebezpečenstva vzhľadom na vznik a šírenie sa požiaru 
v územnom obvode obce, ktorý je súčasne zásahovým obvodom OHZ, 
5) na spôsob trvalého zabezpečenia ochrany pred požiarmi v obci so zreteľom na denný čas 
a nočný čas. 
Obecný hasičský zbor  sa považuje za akcieschopný, ak sú na hasičskej zbrojnici do určeného 
časového limitu výjazdu pripravení na výjazd na zásah najmenej štyria členovia Obecného hasičského 
zboru. V rámci stanoveného počtu  môžu byť aj zamestnanci, ak sú v Obecnom hasičskom zbore 
zaradení.
Veliteľ Obecného hasičského zboru
a) Meno a priezvisko: Peter Richtárech
b) Adresa bydliska:     913 23, Dubodiel č.421/3
c) telefónne číslo:       0907891436
Strojník Obecného hasičského zbor
a) Meno a priezvisko:  Juraj  Hrbáčik
b) Adresa bydliska:      913 23, Dubodiel č.332  
c) telefónne číslo:        0910353320
Členovia Obecného hasičského zboru ( meno, priezvisko, adresa, telefónne číslo) :  
Ján Trnčák                Dubodiel                          
Peter Richtárech       Dubodiel                   
Ján Trnčák ml.          Dubodiel                       
Juraj Hrbáčik             Dubodiel                        
Lukáš Mucha            Dubodiel                         
Ladislav Malec          Dubodiel                      
Andrea Hostačná      Dubodiel                      
                
§ 18
Vybavenie Obecného hasičského zboru
1) dopravný automobil s motorovou striekačkou alebo cisternová automobilová striekačka,
2) hadicové vedenie, ktoré umožňuje dopravu hasiacej látky do vzdialenosti najmenej 300 m,
3) osobné ochranné pracovné prostriedky používané pri zdolávaní požiarov alebo na 
vykonávanie záchranných  prác pre každého člena hasičského družstva,
4) vecné prostriedky na rozoberanie, uvoľňovanie a odstraňovanie konštrukcií pri zásahu.
Článok 6
§ 19
Prehľad zdrojov požiarnej vody
Povinnosťou vlastníkov, užívateľov a správcov vodných zdrojov je udržiavať tieto v akcieschopnom a 
použiteľnom stave.
1) Prirodzené vodné zdroje (rieky, potoky, rybníky, jazerá):
       a) Vodný tok  Inovec2) Viacúčelové vodné zdroje (priehrady, nádrže, vodojemy, bazény, studne - miesto, 
výdatnosť):
a) Veľký vodojem                150 m3                  
        b) Zberná nádrž    /kruhy/     20 m3             
3) Umelé vodné zdroje (vodovody, požiarne vodovody):
a) objem vodojemu: 150  m
3
b) priemer potrubia:    100  mm 
c) minimálny tlak:                MPa
d).počet hydrantov:     48  ks
e) druh hydrantov (podzemné, nadzemné): Podzemné 47 ks, Nadzemný 1 ks
f) miesta, kde sa nachádzajú hydranty (ulica, číslo domu):
   časť Horný koniec obce smerom dolu k hl. križovatke:  č.d. 116,86,83,74,68,57,48,43,39
   č.d. 37,33
časť Galanda:  č.d. 21,15,8,1
časť ku škole : č.d. 342,336,334,460,283
časť Námestie obce a smer dolný koniec na Diely č.d. 179,191,198,202,212,219,216,
časť cesta Chmelnica : č.d.232,236,246
časť dolný koniec k ihrisku:  č.d.295,255,259,266,270
časť za potokom : č.d. 300,314,
časť Lán : Judiny V. garáž, č.d. 356, smer dolu :354,353,374,377,382,384
časť pri novom ihrisku: drevený el. stĺp
Článok 7
§ 20
Ohlasovne požiarov a spôsob vyhlásenia protipožiarneho poplachu
Úlohy ohlasovne požiarov
1) ohlasovňa požiarov prijíma hlásenia o vzniku požiarov, živelných pohrôm a iných 
mimoriadnych udalostí, v územnom obvode obce a vyhlasovanie protipožiarneho poplachu,
2) prenos správ, informácií a požiadaviek na poskytnutie pomoci územne príslušnému 
operačnému stredisku okresného riaditeľstva.
Hlavnou ohlasovňou požiarov je obecný úrad.
Zoznam ohlasovní požiarov:
Poradové Meno a priezvisko Adresa Telefónne
Číslo fyzickej  osoby –
podnikateľa a právnickej 
osoby
umiestnenia číslo
1 Obecný úrad 
Dubodiel
Dubodiel č.33 032/6596128,6596821,091846
2891
Ohlasovňa požiarov je označená tabuľkou umiestnenou na viditeľnom mieste s nápisom 
„OHLASOVŇA POŽIAROV“.Pri ohlásení požiaru je potrebné uviesť:
1) adresu požiaru,
2) objekt, ktorý je požiarom zasiahnutý,
3) rozsah požiaru,
4) ohrozenie osôb,
5) prístupové cesty,
6) meno, priezvisko, bydlisko a telefónne číslo volajúceho, u pevných telefónnych liniek je 
potrebné vyčkať na overenie hlásenia prípadu.
Spôsob vyhlásenia protipožiarneho poplachu:
a) názov a miesto umiestnenia technického zariadenia, ktorým sa vyhlasuje protipožiarny 
poplach:  Miestny rozhlas, Obecný úrad
b) náhradný spôsob vyhlásenia protipožiarneho poplachu: Megafón  
Miesto, adresu a číslo telefónu :
a) veliteľ, strojník a členovia Obecného hasičského zboru : (pozri § 17 požiarneho poriadku obce) 
b) jednotka hasičského a záchranného zboru    112
c) polícia         158                       
d) zdravotníci  155
e) plynárne      0850 111 727
f) vodárne        032/6596821,6596128, 0918 462 891
g) elektrárne    0850 111 567 
h) telekomunikácie   0800 608 600
i) správa vodného toku   038/532 12 50-1
j) správca cestnej komunikácie cesta III. tr. 032/6509355
                                                  miestne komunikácie  032/6596128    
) obvodný úrad  - odbor životného prostredia    032/7408911
- odbor civilnej ochrany            032/7436000
  
Článok 8
§ 21
Výpis z protipožiarneho poplachového plánu okresu
Protipožiarny poplachový plán okresu je dokumentáciou ochrany pred požiarmi, ktorou sa určuje 
poradie rýchleho a organizovaného sústreďovania síl a prostriedkov potrebných na zdolanie požiaru 
v prípade jeho vzniku alebo vykonanie záchranných prác pri živelných pohromách a iných 
mimoriadnych udalostiach. Upravuje zaradenie hasičských jednotiek a špeciálnych služieb (vodárne, 
plynárne, elektrárne, telekomunikácie, zdravotníctvo atď.) v jednotlivých stupňoch protipožiarneho 
poplachu a ich privolávanie k zásahu.
Výpis z protipožiarneho poplachového plánu sa viditeľne umiestňuje k spojovaciemu prostriedku 
hlavnej ohlasovne požiarov, ktorou je obecný úrad.
Článok 9
§ 22
Prehľadný situačný plán obcePrehľadný situačný plán obce a jej priľahlých častí s popisom názvov ulíc, čísiel domov a zakreslením 
funkčných hydrantov a nástupných plôch tvorí prílohu tohto požiarneho poriadku.
Článok 10  
§ 23
Náhrada škody
Právnickej osobe, fyzickej osobe podnikateľovi alebo fyzickej osobe sa nahrádza tiež škoda, ktorá jej 
vznikla v dôsledku opatrení nevyhnutných na zdolanie požiaru, zamedzenie jeho šírenia alebo 
záchranných prác vykonaných na príkaz veliteľa zásahu alebo veliteľa hasičskej jednotky, alebo pri 
cvičení hasičskej jednotky nezodpovedajú za škodu, ktorá vznikla primeraným použitím hasiacich 
látok v súvislosti so zdolávaním požiaru.
Náhrada škody, podľa predchádzajúceho odseku, sa neposkytuje právnickej osobe, fyzickej osobe -
podnikateľovi a ani fyzickej osobe, ktorej objekty boli zasiahnuté požiarom.
Právo na náhradu škody podľa predchádzajúcich odsekov sa uplatňuje u právnickej osoby alebo 
fyzickej osoby - podnikateľovi, v ktorej záujme sa zásah vykonal táto právnická osoba alebo fyzická 
osoba - podnikateľ aj náhradu škody poskytuje. Ak zásah  v záujme fyzickej osoby vykonala obec, 
uplatňuje sa  právo na náhradu škody u obce, ktorá aj náhradu škody poskytuje.
§ 24
Spoločné a záverečné ustanovenie
1) Tento „Požiarny poriadok obce“ nemení rozsah a účinnosť zákona o ochrane pred požiarmi a 
zákona o obecnom zriadení, ako aj ďalších všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných 
na úseku ochrany pred požiarmi. 
2) Orgány obce, fyzické osoby a právnické osoby, fyzické osoby  - podnikatelia, ktoré majú sídlo 
(trvalé alebo prechodné bydlisko) na území obce úzko spolupracujú s orgánmi štátnej správy 
pri plnení úloh na úseku ochrany pred požiarmi vyplývajúcich z platnej právnej úpravy a tohto 
všeobecné záväzného nariadenia obce.
3) V prípade, že fyzické osoby, právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia nebudú dodržiavať 
ustanovenia tohto všeobecne záväzného nariadenia, obec vyvodí voči jeho porušovateľom 
sankcie v súlade s platnou právnou úpravou.
4) Zmeny a doplnky tohto všeobecne záväzného nariadenia schvaľuje obecné zastupiteľstvo.
5) Požiarny poriadok je vyvesený na úradnej tabuli v obci. Požiarny poriadok je na obecnom úrade 
prístupný každému.
6) Tento Požiarny poriadok obce schválilo obecné zastupiteľstvo dňa 25.10.2011